بازار تبریز آنلاین -این روزها باز هم قیمت فروش کد ملی برای واردات خودرو در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی داغ شده است، به طوریکه حتی برخی از افراد در سایت دیوار رقم فروش کد ملی را بر اساس خودرو اعلام میکنند.
به گزارش بازار تبریز آنلاین به نقل از روزگار خودرو، پیش از این شاهد فروش کد ملی برای ثبت نام خودروهای وارداتی صفر کیلومتر بودیم. حالا آنطور که به نظر میرسد شاهد فروش کد ملی برای واردات خودروهای کارکرده هم هستیم.
در این میان قیمتها از حدود ۵۰۰ میلیون تومان شروع و تا یک میلیارد تومان هم میرسد.
از سویی، سخنگوی دولت در روز 27 تیرماه 1403 اعلام کرد که واردات خودرو برای همه مردم آزاد شده است. وی تاکید کرد که تنها خودروهای مدل 2019 به بالا که استانداردهای اروپایی را پاس کنند، میتوانند وارد شوند.
توقف واردات خودرو کارکرده به دستور بانک مرکزی
با این وجود؛ بانک مرکزی درباره شرایط تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز توسط این بانک در قبال آییننامه اجرایی واردات خودروی کارکرده با صدور اطلاعیهای، ضمن اشاره به تصویب و تنظیم آییننامه اجرایی واردات خودروی کارکرده در تاریخ 24 تیرماه 1403 توسط هیئت دولت، از توقف فرآیند اجرایی این آیین نامه تا اطلاع ثانوی خبر داده است.
در متن این اطلاعیه، چنین آمده است:
«با عنایت به ضرورت تشکیل کارگروه، لزوم تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز از سوی این بانک و تهیه و ابلاغ ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی توسط بانک مرکزی، به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه میشود تا قبل از تنظیم آییننامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی آن و تایید برنامه واردات توسط کارگروه، از هرگونه اقدام برای واردات خودرو کارکرده اجتناب نمایند».
واردات خودرو و ماجرای فروش کد ملی
با این حال احمد آقایی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارتدر یک گفتوگوی تلویزیونی درباره چگونگی واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ گفت: در بندهای آییننامه واردات خودروهای کارکرده، به فرایند ثبت سفارش برای شرکتهای واردکننده و ثبت آماری مختص به عموم مردم، پرداخته شده است.
آقایی افزود: هر فرد دارای کدملی میتواند خودروی موردنظر خود را وارد منطقه گمرکی کرده و پس از پرداخت حقوق گمرکی آن را ترخیص نماید.
اعمال محدودیت برای واردات خودروهای آمریکایی
وی تاکید کرد: بر اساس آییننامه، سن خودروهای وارداتی کارکرده باید بین ۳ تا ۵ سال بوده و استانداردهای روز اروپا و گواهی انطباق داشته باشد. تنها محدودیت این است که حجم موتور خودروهای وارداتی باید کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد.
این مسئول در وزارت صمت ادامه داد: خودروهای وارداتی میتوانند از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی خریداری و وارد کشور شوند و تنها محدودیت مربوط به خودروهای آمریکایی است.
آقایی درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو و چالشهایی که در این بخش وجود دارد، گفت: در این خصوص باید ضوابط بانک مرکزی در نظر گرفته شود؛ ما نمیخواهیم شرایط طوری پیش برود که بازار ارز در کشور مختل شود. محل ارز واردات خودرو میتواند حاصل از صادرات کالا و خدمات یا ارز سرمایهگذاری خارجی باشد و به تأیید بانک مرکزی برسد.
وی با یادآوری اینکه علاوه بر واردات خودروی شخصی، اکنون آییننامهای برای واردات اتوبوس بویژه برای ایام اربعین توسط شرکت های حمل و نقل را داریم، گفت: با این مصوبه دولت که با هدف رفاه حال زائران اربعین حسینی (ع) به تصویب رسید، شرکتهای حملونقل اجازه واردات دریافت کردند.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: برای واردات خودرو توسط جانبازان بالای ۵۰ درصد نیز آییننامهای داریم که این افراد بتوانند خودرو وارد کنند.
وی خاطر نشان کرد که خودروهایی که به هر شکل وارد کشور میشوند باید ضوابط استاندارد و محیط زیست را رعایت کنند.
ارز واردات خودرو باید منشاء خارجی داشته باشد
سرپرست معاونت حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارز مخصوص واردات خودرو میتواند از محل ارز در اختیار افراد، سرمایهگذاری خارجی و یا ارز حاصل از صادرات تامین شود و به همین دلیل بانک مرکزی تنها باید تایید کند که این ارز منشاء خارجی دارد و در خارج از کشور است.
آقایی با یادآوری اینکه خرید خودروی کارکرده مثل خودروهای نو نیست و باید فرد برای خرید به بازار و نمایشگاه مراجعه کند، افزود: اگر کسی ارز داخل کشور داشته باشد، باید طبق ضوابط بانک مرکزی آن را خارج کند تا بتواند خرید خود را انجام دهد.
تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی کارکرده و نو به یک اندازه است
این مسئول در وزارت صمت درباره خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده نیز توضیح داد: در آییننامه مربوط به واردات خودروهای نو، شرکتهای واردکننده باید به میز خدمات پس از فروش وزارت صمت مراجعه کنند و برای ارائه خدمات پس از فروش و لوازمیدکی تعهد دهند.
آقایی ادامه داد: برای خودروهای کارکرده با سه دسته واردکننده مواجه هستیم؛ نخست شرکتهای واردکننده خودرو که دارای تأییدیه خدمات پس از فروش از سوی وزارت صمت هستند؛ دوم شرکتهای حملونقل هستند که قوانین خود را دارند و گروه سوم اشخاص حقیقی هستند که میتوانند با کد ملی خود ثبت آماری انجام دهند.
وی گفت: بهمنظور رعایت حقوق مصرفکنندگان، وزارت صمت نسبت به اعلام فهرست نامهای تجاری خودروهایی که اکنون خدمات پس از فروش آنها در کشور در دسترس است، اقدام میکند تا مردم خودروی خود را از آن نشان های تجاری انتخاب و خدمات مورد نظر خود را در داخل کشور دریافت کنند.
آقایی با یادآوری اینکه سیاست وزارت صمت بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی متمرکز است، اظهار داشت: تعرفه واردات خودروهای برقی ۴ درصد و هیبریدی ۱۵ درصد است.